بر پایی روز جهانی برعلیه خشونت برزنان
                                            شورای سراسری زنان افغان در آلمان شورای سراسری زنان افغان در آلمان

 

25نوا مبر روز جهانی بر علیه خشونت بر زنان پنداشته شده است .

در سال 1960 آتش رژیم دد منش و ستیزگر نظامی در جمهوری دومینیکن زبانه میکشید. سه خواهر مبارز بنامهای منیروا ، ماریت ترزا وبتریه میرابل که از کادر های مبارز ضد رژیم نظامی بودند درظاهر بر اثر یک تصادف کشته شدند . این روز برابر بود با 25 نوامبر سال 1960 مبارزان راه آزادی در امریکای لاتین وکاربین  در سال 1981 تصمیم گرفتند تا این روز را بنام روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان  بنامند . سازمان ملل متحد نیز به پیشنهاد کشور های امر یکا ی لاتین هماواگردید . واین روزرا بنام روز جهانی بر علیه خشونت بر زنان نامگذاری کرد .

خشونت بر علیه زنان پدیدهء گسترده  وجهانشمول است در دنیا از هر سه نفر زن یک نفر مورد لت وکوب ویا خشونت قرار میگیرد .

این پدیده بویژه در کشور فلاکت زده ومرگبار افغانستان بگونهء وحشتزایی پدیدار است . در دوران حاکمیت مجاهدین از نوک سینه های زنان تسبیح ساخته بودند . زنان مثل کالا خرید وفروش میشدند . ازدوج های جبری به یک پدیده ای معمول مبدل شده بود . . در دوران طالبان در یک کلام زن حق زندگی کردن را نداشت اومجبور بود که به ارادهء طالبان تنفس کند ویا غذا بپزد وبخورد .

پس از روی کار آمدن رژیم پوشالی موجود که که زیر نام دموکراسی وحقوق بشر زنان را به اصطلاح در پنبه هلاک میکنند وضع زنان کما کان پراز تلاتم وبد بختی است . دختران جوان با سگ تبادله میگردند . در ولایت هرات طی بر پایی رژ یم موجود  نزدیک به 63 زن از دست خشونت شوهران شان خود را به آتش کشیده اند .خشونت وزن ستیزی به فرهنگ معمول در جامعه جنگ زده افغانستان مبدل گردیده است . 

با درد ودریغ که دولت آلمان این همه حقایق را بد یدهء شک نگریسته وناپسند ا نه زنان ومادران افغان را به سر زمین جنگ وفلاکت بازگشت میدهند. آخرین تصامیم وزرای امورداخله ایالات آلمان بر این ادعای ما مهر تآئید میگذارد .

شورای زنان افغان در آ لمان آ رزو مند است تا الی ایجاد شرایط مصئون در افغانستان از بازگشت افغانان وبویژه زنان به کشور شان  خود داری نمایند .

 

 

 


November 27th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي